
پورشه K1 برای اولین بار دیده شد
پورشه در حال آمادهسازی شاسیبلند برقی بزرگتر از کاین است که در سال ۲۰۲۷ با سه ردیف صندلی و توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر راهی بازار خواهد شد. پورشه طی دو دههٔ گذشته با عرضهٔ کاین به بازار موفقیت بزرگی کسب کرد اما این خودرو تا چند سال آینده عنوان پرچمدار شاسیبلندهای این شرکت را از دست خواهد داد زیرا در سال ۲۰۲۷ پورشه شاسیبلند سه ردیفهٔ بزرگتری را به بازار خواهد فرستاد که فعلاً با کد K1 شناخته میشود. حال برای اولین بار، پروتوتایپ این خودرو در حال آزمایش در جادههای آلمان دیده شده است. این یک شاسیبلند تمام الکتریکی خواهد بود که با سه ردیف صندلی ارائه خواهد شد. K1 از همان زبان طراحی محصولات الکتریکی پورشه استفاده میکند اما برخلاف ماکان EV جدید، چراغهای جلوی این مدل سه ردیفه از نوع دوقسمتی نیست و کل چراغها در یک مجموعه جای گرفتهاند. همچنین K1 بهعنوان یک شاسیبلند هفتنفره، بسیار بزرگتر از تمام ساختههای قبلی پورشه است. به گفتهٔ نمایندگیهای پورشه که قبلاً این خودرو را دیدهاند، K1 اصلاً شبیه یک پورشه به نظر نمیرسد و طراحی عقب آن صاف است که شباهتی به ماکان و کاین ندارد. در این قسمت چراغهای باریک سراسری را میبینیم درحالیکه در پایین سپر جلو ورودی هوایی مشابه فیسلیفت ۹۱۱ به چشم میخورد که اواخر امسال معرفی خواهد شد. درحالیکه تایکان روی پلتفرم J1 گروه فولکسواگن ساخته شده، K1 از پلتفرم کاملاً جدید SSP Sport استفاده خواهد کرد. این نسخهای بهبودیافته از پلتفرم SSP فولکسواگن است که برای خودروهای الکتریکی ارزانتر در نظر گرفته شده است. این شاسیبلند سه ردیفه همچنین از معماری الکتریکی جدید ۹۲۰ ولتی استفاده خواهد کرد که به معنای سرعت شارژ بسیار بالاتر از تایکان است. علاوه بر این، در K1 طرح جدید باطری سلول به شاسی را خواهیم دید که امکان تجهیز به باطریهایی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت و شعاع حرکتی حداکثر ۷۰۰ کیلومتر را فراهم خواهد کرد. این یعنی K1 خودرویی مناسب برای پیمایشهای طولانی خواهد بود اما به گفتهٔ مدیرعامل پورشه «الیور بلوم»، شاسیبلند سه ردیفهٔ این شرکت همچنان شخصیت اسپرتی خواهد داشت. انتظار میرود پورشه K1 زمانی که در سال ۲۰۲۷ برای رقابت با رنجروور الکتریکی به بازار عرضه شود، بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.